E-bike dealer

Sinds 2011 zijn wij gecertificeerd BOSCH e-bike dealer.
Dat wil zeggen dat wij deze fietsen niet alleen verkopen maar ook vakkundig kunnen en mogen herstellen.
Wij beschikken over de nodige tools om een diagnose te stellen bij eventuele elektrische of mechanische storingen.
Zowel fietsen die bij ons of elders zijn aangekocht zijn welkom.
Lees meer over Bosch e-bike of bezoek de website Bosch e-bike systems.

In navolging van Bosch komt Shimano voor 2015 ook met een middenmotor systeem voor elektrische fietsen. Dit wordt gebracht onder de naam SHIMANO STEPS.
Ook hiervan zijn wij gecertificeerd dealer en beschikken wij over de nodige diagnose tools.
Diagnose en software onderhoud kunnen eenvoudig via de PC geregeld worden.
Meer uitgebreidere info over Shimano Steps, klik hier.

Als laatste verdelen wij ook Flyer die voornamelijk fietsen met de PANASONIC middenmotor uitrust. ( ook met de Bosch middenmotor.)
Bij Panasonic is de motor, alsook de accu in het midden van de fiets geplaatst. Hierdoor ontstaat de meest ideale gewichtsverdeling. Voor of achter is de fiets niet te zwaar om op te tillen. De accu is afneembaar, en oplaadbaar op of af de fiets.

WETTELIJKE REGELING ELEKTRISCHE FIETSEN
De regels rond elektrische fietsen worden duidelijker gespecifieerd. Of een elektrische fiets moet ingeschreven worden en dus een aparte verzekering nodig heeft, is afhankelijk van de snelheid die de fiets haalt door mechanische hulp.
Lange tijd was er onduidelijkheid over de wetgeving rond elektrische fietsen. Met de nieuwe regels die in voege gaan vanaf 1 oktober 2016 is die onduidelijkheid weggenomen.

Elektrische fiets of speed pedelec
Heeft je elektrische fiets trapondersteuning tot 25 km/u en een vermogen van minder dan 250 W, dan wordt hij aanzien als een gewone fiets. Uiteraard kun je met zo’n fiets sneller dan 25 km/u als je zelf harder trapt, maar in de nieuwe wetgeving is het enkel van belang wanneer de trapondersteuning wegvalt. Biedt je fiets trapondersteuning tot 45 km/u en heeft hij een nominaal continu maximumvermogen van 4 kW, dan spreken we voortaan over een speed pedelec.

Verzekering
Een speed pedelec moet net als een bromfiets, ingeschreven worden en een nummerplaat krijgen. Omdat het om een ingeschreven voertuig gaat, moet er ook een aparte verzekering voor worden afgesloten. Voor de fietsen die trapondersteuning bieden tot 25 km/u volstaat je familiale verzekering. Kan je motor echter ook vermogen geven zonder dat je trapt, moet je ook een aparte verzekering afsluiten.

Helmplicht
Op een speed pedelec moet je verplicht een helm dragen. Of dat een fiets- of motorhelm is, kies je zelf. De fietshelm moet de CE-markering hebben en moet de slapen en het achterhoofd beschermen. Voor de fietsen die trapondersteuning bieden tot 25 km/u is er geen helmplicht. Voor je eigen veiligheid draag je uiteraard beter altijd een fietshelm.

Rijbewijs
Wie een speed pedelec heeft, moet ook beschikken over een rijbewijs. Een gewoon rijbewijs B voor de auto volstaat, maar als je dat niet hebt moet je uiteraard nog wel een rijbewijs halen. Voor een speed pedelec is een rijbewijs AM (bromfiets) het minimum.

Plaats op de weg
Op de openbare weg moet de bestuurder van een elektrische fiets de regels volgen van een gewone fietser. Wie een speed pedelec heeft, volgt de regels van een bromfiets klasse B. Er kunnen ook specifieke verkeersboorden voor speed pedelecs voorkomen. Deze hebben de beeltenis van een bromfiets vergezeld van de letter ‘P’.

- september 2016 -